De geschiedenis van ons koor
Jeroen Helder
Van 2023 tot heden
Hans Algra
Van 2003 tot 2023
Sinds 2003 is Hans Algra dirigent van het Vocaal ensemble Bonifatius. Onder zijn leiding werd de traditie van het koor voortgezet en daarnaast aandacht besteed aan de uitvoering van eigentijdse (klassieke) koormuziek. Verschillende componisten, onder wie Frank van Nimwegen en Jan de Jong, schreven werken voor dit koor.
Henk Oosterhuis
Van 1999 t/m 2003
Eeuwe Zijlstra werd in 1999 opgevolgd door Henk Oosterhuis die een voorkeur had voor a cappella-repertoire.
Eeuwe Zijlstra
Van 1995 t/m 1999
Dirigent Eeuwe Zijlstra legde vooral de nadruk op Engelse kerkmuziek, maar onder zijn leiding is ook een programma met Russische kerkmuziek uitgevoerd.
Pieter Kole
Van 1991 t/m 1995
Na ruim 12 jaar legde Jan Veninga het dirigeerstokje neer; zijn leerling Pieter Kole volgde hem op. Op diens eindexamenconcert in 1992 werden de Actus Tragicus van Bach en de Trauerkantate van Telemann uitgevoerd. In deze periode veranderde het koor van kleding en van naam. De jarenlang gedragen pijen werden vervangen door informeler kledij en vanaf toen ging het koor verder als “Vocaal ensemble Bonifatius”. Ook werd gekozen voor een gevarieerder repertoire met een accent op 'serieuze' muziek, zoals geestelijke of wereldlijke werken uit de Renaissance, Barok, Klassieke periode of Romantiek. Op een andere moment was er weer aandacht voor vrolijke, internationale (volks)muziek.
Verschillende malen werkte het koor mee aan uitwisselingsprogramma’s met de stad Crediton in Engeland dat, evenals Fulda in Duitsland, bekend staat om de relatie met de zendeling Bonifatius.
Jan Veninga
Van 1979 t/m 1991
In januari 1979 werd onder leiding van de nieuwe dirigent het eerste concert gegeven. Hoogtepunten uit de periode met Jan Veninga waren deelneming aan het ‘Internationaal Koorfestival’ van 1979 en van 1983 in Den Haag.
Het tienjarig jubileum werd in januari 1987 gevierd met een concert in de Fonteinkerk te Dokkum. Op het programma stonden de Zigeunerlieder van Brahms.
Dirigent Freek Houtkoop
De start in 1977
In de zeventiger jaren van de 20e eeuw startte Freek Houtkoop, docent muziek aan de toenmalige Chr. Scholengemeenschap Oostergo, een koor voor het zingen van kerkmuziek. Bij het eerste optreden in Anjum koos men de naam “Dokkumer Cantorij”. Vanaf het begin waren er al verschillende optredens in de regio en het koor werkte mee aan een uitwisselingsprogramma tussen Dokkum en Fulda.
De officiële start was in de herfst van 1977. Het koor had 22 leden en heette vanaf dat moment “Bonifatiuscantorij Dokkum”. Nog in datzelfde jaar werd Jan Veninga als dirigent benoemd wegens het vertrek van Houtkoop naar elders.
Concertgeschiedenis
21 en 22 mei 2011
Grote Kerk te Dokkum
"Ut Genegen fjoer", scheppingsproject.
Componist: Jan de Jong;
Tekstschrijver: Eppie Dam schreef in opdracht van ons de teksten.
Kunstschilder Jan Kooistra maakte schilderijen over de scheppingsdagen.
Met medewerking van:
Johan Bijhold, piano.
Jannie Reijenga, klarinet.
26 en 27 januari 2013
Grote Kerk te Dokkum, Goede Herderkerk te Heerenveen
"Een volmaakte dag" Concert-liturgie naar het evangelie van Filippus:
door Pieter Oussoren,Maria de Groot.
Liedteksten: Componist Jan de Jong.
Met medewerking van:
Netty Otter, mezzo-sopraan.
Jacqueline Ebbers, fluit.
Ben Brunt, bariton.
Johan Bijhold, piano.
5 en 13 april 2014
Grote Kerk Dokkum, Mariakerk Buitenpost
"Stabat Mater": Karl Jenkins.
"Wondrous Cross": Alan Bullard.
Met medewerking van:
Greetje Bijma, stemkunstenares.
Ben Brunt, bariton.
Netty Otter , mezzo-sopraan.
Agnes van Laar, sopraan.
Johan Bijhold, piano.
Arjan Jongsma, slagwerk.
Rianne Jongsma, fluit.
Wilma Jongsma, hobo.
1 en 2 mei 2015
Mariakerk Buitenpost, Kruiskerk Burgum
Herdenkingsconcert 70 jaar na de Tweede Wereldoorlog.
Requiem Frisicum": dit stuk werd in opdracht van 'Vocaal Ensemble Bonifatius' door componist Wim van Ligtenberg geschreven.
"Treast": Componist Jan de Jong.
Teksten van meerdere tekstschrijvers.
Met medewerking van:
Netty Otter , mezzo-sopraan.
Jochum Schuurman, piano.
Arjan Jongsma, slagwerk.
Rianne Jongsma, fluit.
Wilma Jongsma, hobo.
Paulo Folkertsma, declamatie.
12 maart 2016
Grote Kerk Dokkum
"Les sept paroles du Christ sur la croix" César Franck.
Met medewerking van:
Miranda van Kralingen, sopraan.
John Zuckerman, tenor.
Willem de Vries, bariton.
Carl Visser, orgel.
Annegreet Rouw, harp.
Hanneke Rouw, cello.
Jan Kooistra maakte schilderijen over de zeven kruiswoorden.
17 december 2016
Grote Kerk Dokkum
In Dulci Jubilo
Born a King
van William Lloyd Webber
It krystfeest fan broeder Hindrik
van John Rutter
Christmas day
van Gustav Holst
The first nowell
van Ralph Vaughan Williams
Met medewerking van:
Ben Brunt - Bariton
Agnes van Laar - Sopraan
Carl Visser - Orgel
Dirk Meijer - Fagot
Muriel Seinen - Hobo
Douwe Kootstra - Verteller
18 en 26 november 2017
Grote kerk Dokkum, Sint Piterkerk Grou
Requiem Kerstvloed 1717
van Henk-Doeke Odinga
Met medewerking van:
Femke de Boer alt
Ben Brunt bariton
Douwe Kootstra verteller
strijkkwartet Regina Forte
Klik voor meer informatie op onderstaande link:
18 oktober 2018
Bonifatiuskerk Damwald
Concert Family and Friends
40-jarig jubileum
Delen uit Stabat Mater
van Karl Jenkins
Delen uit Hoe vreeselijk de Watermagten
van Henk-Doeke Odinga
A Capella liederen
Ut Genegen Fjoer, tekst Eppie Dam
muziek Jan de Jong
Met medewerking van:
Henk-Doeke Odinga - piano
Jannie Reijenga - klarinet
16 en 23 november 2019
Grote kerk Dokkum, Kruiskerk Burgum
SIEL FAN IT LÂNSKIP
Muzyk fan Jan de Jong, Frank van Nimwegen en Henk-Doeke Odinga op poëzij fan Obe Postma en Eppie Dam
Meiwurking fan:
Netty Otter, Mezzo-sopraan
Ben Brunt, Bariton
Henk-Doeke Odinga, Piano
Jannie Reijenga, Klarinet
Doeke Sijens, Ferteller
Jan Kooistra, Skilderijen
25 en 26 maart 2023
Grote kerk Dokkum,Kruiskerk Burgum
The Passion of Christ
Solisten zijn sopraan Christy Luth, tenor Laurent Nadal en bariton Ben Brunt. Orgelbegeleiding door Jochem Schuurman.
Het concert neemt u mee in het verhaal over het lijden van Jezus in de visie van componist Sir Arthur Somervell [1863-1937]. Somervell componeerde The Passion of Christ in 1914 in dezelfde Engelse traditie als Stainers 'Crucifixion' en Maunder's 'Olivet to Calvary'. Het verhaal wordt verteld in solo's en recitatieven door tenor en bas, afgewisseld met solo's door de sopraan, vierstemmige koordelen en hymnes.
Marie Henri Beyle
In “Meesters van de troost” zingen we composities uit vijf eeuwen koormuziek die ons weten te raken en ontroeren. In deze donkere wintermaanden bieden we troost, schoonheid en verwondering met een selectie van de mooiste werken aller tijden, van Gibbons en Byrd, Beethoven en Allegri tot Fauré, Biebl en Lauridsen.
Toen de 19e-eeuwse Franse schrijver Stendhal (pseudoniem van Marie-Henri Beyle) in 1817 een bezoek bracht aan Florence, werd hij zo volledig overrompeld door het artistieke karakter en de schoonheid van de stad en haar kunst, dat hij er fysiek onwel van werd en zelfs enkele dagen in een hospitaal moest doorbrengen.
Hij schrijft: “Ik raakte in extase door het idee dat ik in Florence was, vlak bij de grote meesters wier praalgraven ik had gezien. Verzonken in de overpeinzing van sublieme schoonheid, bereikte ik het emotionele punt waarop men hemelse gewaarwordingen ervaart.
Het syndroom van Stendhal
Toen ik de "Santa Croce" verliet, had ik hartkloppingen. Het leven vloeide uit me weg. Ik liep, maar was bang dat ik zou vallen.
Een tijd waarin nog geen mogelijkheden bestonden om je met reisgidsen en foto’s voor te bereiden op een reisje, is het niet zo vreemd dat iemand overweldigd raakt door de aanblik van zoveel pracht en schoonheid.
Tegenwoordig staat dit steeds zeldzamer fenomeen bekend als ‘het syndroom van Stendhal’. In de prachtige film ‘La grande belleza’ uit 2013 wordt het syndroom uitgebeeld door een Japanse toerist die de pracht van Rome aanschouwt en vervolgens flauw valt.
Troost door schoonheid
In ons huidige informatietijdperk is de verwondering soms ver te zoeken. We zijn gewend en verwend geraakt, omdat alle afbeeldingen van de mooiste kunst onder handbereik zijn. Live muziek is één van de weinige kunstvormen die deze heftige confrontatie nog wel teweeg kan brengen.
Deze heftige reactie op schoonheid is ook de reden dat muziek in staat is om steeds weer een groot gevoel van troost bij de luisteraar op te roepen. Troost door schoonheid en de daarbij opgewekte ontroering maakt dat deze kunstvorm bij uitstek de eerste keuze is bij de belangrijkste momenten in het leven:
feesten, diplomeringen, bruiloften, jubilea en natuurlijk het laatste afscheid.
D-day
Tachtig jaar geleden, in de nacht van 5 op 6 juni 1944, vond in Normandië D-day plaats: het begin van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hoe mooi is het, dat we juist nu dit concert kunnen uitvoeren!
Over het werk
Op Vleugels van Vrede is in 2021 voltooid door componist/pianist Henk-Doeke Odinga. Het werk verbindt het thema ‘vrede’ met beelden van de natuur en de vrijheid van vogels. Henk-Doeke selecteerde hiervoor prachtige poëtische teksten die zowel onze eigen oorlogsherinnering in Fryslân betreffen als de vrijheid en vluchtelingenproblematiek van mensen elders in deze wereld. De muziek is toegankelijk en tegelijkertijd oorspronkelijk. Opvallend zijn de eigenzinnige begeleidende pianopartijen. Ook de instrumentale intermezzi voor dwarsfluit, hobo en slagwerk zijn zeer de moeite waard: laat u verrassen door diverse vogelgeluiden.
Origami kraanvogels
Bij dit concert werken we samen met kunstenares Tjitske Dijkstra. Haar specialiteit is de origami kraanvogel: wonderschone gevouwen vogels zwevend bij dit concert in de ruimte van de Grote Kerk. De kraanvogel staat symbool voor loyaliteit en goedheid en geldt als een boodschapper van vrede en geluk.